6 مورد از بهترین و کاربردی ترین نکات خانه داری- ساده اما جالب | دی1402


6 مورد از مهم ترین نکات خانه داری

حتما همه شما با خانه داری و رسیدگی به امور ریز و درشت منزل آشنایی دارید. اما حرفه ای تر شدن در این امر، نیازمند اطلاع از نکاتی هست که شما را جهت ساده تر کردن کارها و نحوه انجام درست آنها کمک خواهد کرد. در این مطلب قصد داریم به نکاتی از خانه داری مربوط به استفاده از لوازم منزل از جمله یخچال، لباسشویی، اتو، ماشین ظرفشویی، ماکروویو و اجاق گاز بپردازیم. با توجه به این نکات می توانید از قابلیت های ویژه این دستگاه ها که شاید هر کسی از آن اطلاع نداشته باشد استفاده کرده و همچنین طول عمر وسایل منزل خود را بیشتر کنید. به این ترتیب از صرف هزینه های اضافی هم جلوگیری خواهد شد. از این رو در ادامه این مقاله از انتخاب کلیک همراه ما باشید تا با نکات مهمی از خانه داری آشنا شوید.

1- تمیز کردن ماشین ظرف‌شویی و از بین بردن لکه ها

از نکات مهم خانه داری اهمیت به نحوه نگهداری از لوازم خانگی می باشد. برای مثال بعد از خرید ماشین ظرف شویی برای منزل خود، توجه به نحوه استفاده و نگهداری از این دستگاه از نکات مثبت خانه داری است. این مورد به طول عمر دستگاه کمک شایانی می کند و هم انجام کارهای منزل را برایتان آسوده خواهد کرد. برای تمیزکردن ماشین ظرف شویی می توانید از سرکه سفید استفاده کنید.

سرکه سفید رسوبات و مواد روغنی محل قراگیری ظروف را پاک کرده و بوی نامطبوع را از بین می برد. برای این کار یک فنجان را با سرکه سفید معمولی پر کنید و آن را در قفسه بالایی ماشین ظرفشویی قرار دهید. توجه داشته باشید ماشین عاری از هر گونه مواد غذایی باشد و سعی نمایید وسیله دیگری را درون ماشین قرار ندهید. علاوه بر سرکه سفید برای از بین بردن لکه های باقی مانده در ماشین می توانید از جوش شیرین استفاده کنید.

نکات مهم نگهداری و نظافت ماشین ظرفشویی

برای استفاده از این روش باید مقدار (یک لیوان) جوش شیرین را روی قسمت پایینی دستگاه بریزید. سپس بیشترین دمای دستگاه را انتخاب نموده و اجازه دهید ماشین ظرفشویی‌تان شروع به کار کند. این کار موجب پاکیزگی دستگاه و از بین رفتن هر گونه بوی بد و نامطبوعی در ماشین ظرفشویی خواهد شد. نظافت داخلی ماشین ظرفشویی هر 6 ماه یک‌بار نیاز است. نکته دیگر استفاده درست از فضای داخلی ماشین ظرفشویی می باشد. برای این کار چیدمان را با ظرف های بزرگتر شروع کرده و بعد ظروف کوچکتر را قرار دهید. با این کار بهترین استفاده و بهره مندی را از فضای ماشین ظرف شویی برده اید. برای پاک کنندگی بیشتر در ابتدا زباله های باقی مانده از ظروف را با استفاده از یک دستمال پاک کنید؛ خصوصا باقی مانده برنج. این موضوع شما را در پاک کردن ماشین ظرفشویی بسیار کمک خواهد کرد.

2- تمیز کردن ماکروویو فقط با آبلیمو

مسئله اصلی درمورد استفاده از مایکروویو کثیف شدن آن می باشد. این مشکل را میتوان با روشی ساده حل نمود. تنها کافیست آب را با مقداری لیموترش مخلوط کرده و به مدت 5 دقیقه درمایکروویو قراردهید تا بخار شود، پس از این کار، داخل مایکروویو به راحتی قابل تمیز شدن است. همچنین با استفاده از این دستگاه می توانید اسفنج های ظرف شویی را که منبع خوبی برای وجود باکتری ها می باشند در عرض چند ثانیه از آلودگی ها پاک نمایید.

3- تمیز کردن اجاق گاز

اجاق گاز از جمله لوازم آشپزخانه پرکاربرد تلقی می شود و حتما برای شما هم پیش آمده که بعد از تهیه غذا اجاق گازتان کثیف شود. برای تمیز کردن و براق شدن اجاق گاز می توانید از ترفند های خانگی که رعایت آنها موجب بالاتر رفتن طول عمر دستگاه هم خواهد شد استفاده نمایید. همینطور اگر قصد خرید اجاق گاز را دارید این مطلب به کار شما خواهد آمد. برای از بین بردن چربی ها و لکه های اجاق گاز خود، به هیچ عنوان از اسکاج و سیم های ظرف شویی استفاده نکنید. زیرا این محصولات موجب ایجاد شکاف و خراش هایی در روی سطح اجاق گاز خواهند شد.
برای تمیز کردن اجاق گاز بعد از خنک شدن شعله های آن یک دستمال را به مقداری جوش شیرین، مایع ظرف‌شویی و سرکه آغشته نمایید و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه روی اجاق گاز بماند تا تمام کثیفی‌ها و روغن‌های روی گاز را از بین ببرد. در صورت مراقبت درست از اجاق گاز این محصولات طول عمر بالایی خواهند داشت. همچنین تمیز کردن سرشعله‌ها از موارد مهمی است که هر خانه داری باید بداند؛ زیرا در صورت گرفتگی مجراهای سرشعله‌ها اجاق گازتان به درستی عمل نخواهد کرد.

برای تمیز کردن آنها هر از گاهی سرشعله‌ها را در ترکیب آب و مایع شوینده بین 10 تا 30 دقیقه و بعد برای مدتی در محلول آب و سرکه قرار دهید. ترکیب دیگر نمک و جوش شیرین می باشد. برای استفاده از این روش یک قاشق سوپ خوری از هرکدام را با مقداری آب باهم ترکیب کرده و بعد از اینکه به خمیری تبدیل شد، پارچه ای را در این ترکیبات فرو ببرید و بر روی کثیفی ها بکشید. این روش مایعات را نیز تمیز خواهد کرد.

4- تمیز کردن یخچال

در یخچال نوعی مبدل حرارتی به نام کویل کندانسور وجود دارد که جزء مهم ترین تجهیزات خنک کننده می باشد. در صورت چسبیدن گرد و غبار به این قطعه، وظیفه آن به درستی انجام نخواهد شد و موجب افزایش مصرف انرژی می گردد. بنابراین در طولانی مدت ممکن است مجبور به تعمیر و پرداخت هزینه های اضافی شوید. برای تمیز کردن این قسمت می توانید از یک قلم مو درشت استفاده کنید. از جمله موارد دیگر که نیاز به توجه ویژه ای دارد، نوار لاستیکی دور درب یخچال می باشد. بنابراین تمیز کردن این قسمت از یخچال مورد اهمیت می باشد.

برای پاک کردن نوار لاستیکی درب یخچال می توانید به کمک یک مسواک قدیمی یا یک ابر و نیز آب گرم و صابون آن را تمیز نمایید. برای اینکه نوار خشک نشده و آسیب نبیند می توانید بعد از پاک کردن آن، یک دستمال آغشته به روغن یا وازلین بر دور نوار بکشید. همچنین توجه داشته باشید در هنگام خرید یخچال به جنس لاستیک یخچال دقت نمایید. همچنین برای جلوگیری از برفک زدن یخچال فریزر نیز توجه به نکات نیز بسیار مهم می باشد. بستن درب یخچال و باز نماندن زیاد، مرتب نگه داشتن داخل یخچال، چیدمان صحیح مواد غذایی، اجتناب از گذاشتن مواد غذایی گرم داخل یخچال، دمای ثابت (دمای یخچال روی درجه ثابتی باشد) و سالم بودن لاستیک دور درب از مهم ترین نکات می باشد.

5- شیوه نگهداری از ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی از جمله لوازم خانگی ضروری و پر کاربرد در منزل می باشد. در هنگام خرید ماشین لباس شویی باید به فکر روش درست مصرف و نگهداری از آن هم باشید. در این قسمت می خواهیم به ترفند های خانه داری مربوط به این دستگاه ها اشاره کنیم. با استفاده از این روش ها هم به طول عمر این دستگاه و کاهش نیاز به تعمیر و هزینه کمک خواهید کرد، و هم انجام کارهای روزمره را برای شما آسان تر خواهد شد.

در وحله اول بهتر است پس از چند بار استفاده از ماشین لباس شویی، از شستشو در حالت آب گرم این دستگاه استفاده کنید. با این کار از ایجاد بوی نامطبوع جلوگیری خواهید کرد و هرگونه موادی که موجب این بوی بد میشوند از بین خواهند رفت. پس از شستشوی لباس ها، آنها را از دستگاه خارج کرده و درب دستگاه را باز بگذارید تا هوا در آن در جریان باشد و ماشین لباسشویی خشک شود.

نگهداری و نظافت ماشین لباسشویی

ماندن لباس های خیس باعث ایجاد بوی بدی در ماشین لباس شویی خواهد شد. همچنین با باز گذاشتن درب ماشین لباس شویی از پوسیدگی و آسیب به لاستیک محکم و ضخیمی که دور درب لباسشویی قرار دارد جلوگیری خواهید کرد. وظیفه این لاستیک این است که از نشت آب به بیرون جلوگیری نماید. اما معمولا به علت قرار گرفتن مداوم در آب و شوینده دچار فرسودگی و آسیب می‌شود. به این ترتیب با این کار می توانید مدت زمان بیشتری آن را سالم نگه دارید.

حال می خواهیم نکاتی در مورد تمیز کردن فیلتر ماشین لباس شویی به شما بگوییم. وظیفه این فیلتر، محافظت از پمپ در برابر تجمع پرز و سایر موانع می باشد. در تمام ماشین های لباس شویی این فیلتر وجود دارد. این فیلتر برای تخلیه آب استفاده شده است و مانع از ورود هر گونه آشغال درشت به مسیر تخلیه خواهد شد. اما این آشغال‌ها در این بخش ذخیره شده و می بایست به‌خوبی تمیز شود. تمیز کردن فیلتر از موارد مهم محسوب می شود. زیرا در صورت پاک نشدن آن فیلتر مسدود شده و آب از مخزن خارج نمی‌شود. بهتر است هرچند وقت یکبار نیز از مواد جرمگیر برای پاک کردن این فیلتر استفاده شود.

6- نگهداری و تمیز کردن اتو

از لوازم برقی مورد نیاز هر خانه ای اتو می باشد. زیرا بعد از شستشو با لباس های چروک مواجه می شویم که در صورت اتو نکردن آنها نامرتب به نظر خواهیم رسید. بعد از خرید اتو برای منزل خود باید دقت داشته باشید که این وسیله هم مانند دیگر لوازم نیاز به نگهداری دارد تا کیفیت و عملکرد بهتری داشته باشد. برای نگهداری بهتر از مخزن اتو بهتر است به جای استفاده از آب لوله‌کشی، از آب جوشیده استفاده نمایید.

آب لوله کشی به دلیل دارا بودن رسوبات عمر مفید اتو را کم کرده و تمیز کردن آن کار راحتی نیست. در هنگام استفاده از اتو همیشه جوشاندن آب را در اولویت قرار دهید و پس از خنک شدن آن را استفاده کنید. همچنین هنگامی که کارتان با اتو تمام شد، آن را برای مدت خیلی کمی روی بالاترین درجه از بخار قرار دهید تا قطرات آب باقی مانده داخل مخزن بخار شود.

– برطرف کردن رسوب اتو

ممکن است هنگامی که لباس های خود را اتو می کنید متوجه لکه هایی روی لباس های خود شوید. این لکه ها نشان از وجود رسوبات درون مخزن است. برای تمیز کردن رسوبات اتو، می توانید از راهکارهایی که در ادامه میگوییم، استفاده کنید. با استفاده از سرکه و آب مقطر می‌توانید هر چند وقت یک بار این مواد را با نسبت مساوی با هم ترکیب کرده و مخزن را پر کنید. یک پارچه که دیگر نیازی به آن ندارید را برای این کار انتخاب کنید، آن را تا زمانی که مخزن از مواد خالی شود اتو کنید.

به این ترتیب موادی که درون سوراخ‌های اتو گیر کرده است، را تمیز کرده اید. همچنین می‌توانید اتو را روشن کرده، به حالت ایستاده و در بالاترین میزان بخار قرار دهید. با این روش رسوبات به وسیله بخار آب از بین خواهند رفت. بعد از اتمام این مرحله مخزن را دوباره پر از آب کنید و مراحل بالا را تکرار کنید. بعد از بخار شدن آب، اجازه دهید اتو سرد شود و آن را با دستمال تمیز کنید.

کلام آخر

هنگامی که از صحبت از خانه داری می‌شود، ممکن است در وحله اول ساده به نظر برسد؛ اما این طور نیست. مطالبی که در این مقاله به آنها اشاره نمودیم، موجب آسایش و نظافت بیشتری خواهد شد. توجه و اهمیت به وسایل منزل، کاربردها و رسیدگی به آنها هم از نکات مهم خانه داری محسوب می شود. در این مطلب به اهمیت لوازم خانگی ازجمله یخچال، اجاق گاز، ماکروویو، اتو، ماشین ظرفشویی و لباسشویی پرداختیم. همچنین شما می توانید برای خرید هر یک از این محصولات و دیگر لوازم منزل خود به سایت انتخاب کلیک مراجعه نمایید. تمامی محصولات در این فروشگاه اینترنتی همراه با ضمانت نامه معتبر شرکتی و مناسب ترین قیمت ها و با کیفیت ترین محصولات عرضه خواهد شد.